kuchnia
 ° Forum ° Odpowiedz ° Rejestracja ° Szukaj °
pozycjonowanie stron | Największa gdzie kupisz części używane do swojego samochodu.

Zobacz: / Wegetarianizm / Ostrożniej z witaminami?
Autor Wiadomość
.ana

Posted: 8 Mar 2007 19:59:30



I kto ma rację?
Opinie czytelnikow tez polecam;)
.ana

--
Nie widać lasu spoza drzew.


http://serwisy.gazeta.pl/zdrowie/1,51186,3953357.html

Ostrożniej z witaminami?
Wojciech Moskal2007-03-01, ostatnia aktualizacja 2007-02-28 18:15
Łykanie witamin wcale nie wydłuży nam życia, a nawet może je skrócić - twierdzą
duńscy naukowcy. Jednak dla wielu uczonych wyniki tych badań nie są niepokojące

Witaminy A, D, C i E są stałym elementem naszych zakupów
ZOBACZ TAKŻE
Wolno sprzedawać leki przez internet (12-02-07, 20:55)
Leki bez recepty mogą nawet zabić (15-01-07, 01:00)
Ministerstwo: E-apteki sprzedają podróbki (15-09-06, 20:33)
Witaminy A, D, C i E czy suplementy diety, jak np. beta-karoten, są już stałym
elementem naszych zakupów. Po większość z nich nie trzeba nawet wybierać się do
apteki - wystarczy pójść do najbliższego sklepu spożywczego czy na stację
benzynową. Są wszędobylskie, bo przecież nie tylko utrzymują nas w dobrym
zdrowiu, ale też wydłużają życie, walcząc z procesami starzenia się naszych
organizmów.

Jednak wczoraj na łamach pisma "Journal of the American Medical Association"
("JAMA") naukowcy postawili szokującą tezę: witaminy i suplementy nie tylko nas
nie chronią, ale mogą nawet zwiększać ryzyko śmierci . Czy mają rację?

Szał na urodę ciał

Zdecydowana większość ekspertów skłaniała się w ostatnich latach do
przekonania, że dodatkowe zażywanie witamin w tabletkach pomaga w profilaktyce
wielu groźnych chorób. Szczególnie ważną rolę miały tu odgrywać związki
zaliczane do tzw. przeciwutleniaczy, czyli np. witaminy A, C i E, beta-karoten
i preparaty selenu. Niszczą one wolne rodniki, które przyczyniają się do
rozwoju schorzeń układu krążenia i nowotworów. Naturalna obawa przed tymi
chorobami wraz z intensywnym marketingiem suplementów sprawiły, że ludzie
masowo zaczęli włączać przeciwutleniacze do swojej diety.

Ogromny rynek otworzył się ostatnio dla tzw. nutrikosmetyków, które dbają o
urodę od wewnątrz. Z badań przeprowadzonych przez TNS OBOP wynika, że obecnie
co druga Polka w wieku powyżej 15 lat stosuje preparaty witaminowe pomagające w
pielęgnacji urody.

Jak się szacuje, witaminy i suplementy żywieniowe regularnie stosuje 10 do 20
proc. dorosłych Europejczyków i Amerykanów. To oznacza 80-160 mln konsumentów.
Tylko w ubiegłym roku mieszkańcy USA wydali na te środki 2,3 mld dolarów. Teraz
może się to zmienić.

Zespół kierowany przez dr. Christiana Gluuda i dr. Gorana Bjelakovica ze
szpitala uniwersyteckiego w Kopenhadze przeanalizował 68 programów badawczych,
w których udział wzięło ponad 232 tys. uczestników pochodzących z Europy, obu
Ameryk, Azji i Australii. Ich celem było sprawdzenie, czy stosowanie
najpopularniejszych przeciwutleniaczy rzeczywiście w jakikolwiek sposób wpływa
na wskaźniki śmiertelności. Okazało się, że nie. "Nie stwierdziliśmy, by środki
te znacząco zmniejszały bądź zwiększały ryzyko zgonu" - piszą w "JAMA" autorzy
artykułu. Był to jednak dopiero początek ich pracy.

Gluud i Bjelakovic postanowili zaostrzyć kryteria porównywanych przez siebie
badań. Do drugiego etapu zakwalifikowali tylko 47 programów, których jakość
przeprowadzenia, a co za tym idzie, także wiarygodność wyników, były w ocenie
naukowców najwyższe. Udział wzięło w nich ok. 181 tys. osób, z których część
stosowała witaminy, a część placebo - nieaktywną biologicznie substancję. To
właśnie wyniki tej drugiej analizy wywołują prawdziwe niedowierzanie.

Okazało się, że w porównaniu z ochotnikami zażywającymi placebo osoby
zażywające witaminę E miały o 4 proc., beta-karoten o 7 proc., a witaminę A aż
o 16 proc. większe ryzyko zgonu.

W przypadku witaminy C potwierdziło się, że nie ma ona wpływu na śmiertelność.
Jedynym przeciwutleniaczem, który zmniejszał ryzyko śmierci, był selen.

Łykać? Nie łykać? Na pewno jeść

Dla naukowców z Kopenhagi wyniki ich badań nie pozostawiają wątpliwości.
Christian Gluud pisze wprost, że: "witaminy A i E oraz beta-karoten nie powinny
być od tej chwili rekomendowane dla konsumentów". Uważa on, że niekorzystny
wpływ tych produktów wynika z tego, że jako środki całkowicie syntetyczne nie
przeszły tak rygorystycznych badań pod kątem toksyczności jak większość leków i
środków farmaceutycznych opartych na składnikach biologicznych. Według niego
pochopne eliminowanie wolnych rodników może ponadto zakłócać naturalne
mechanizmy obronne naszego organizmu.

Zupełnie innego zdania jest prof. Meir Stampfer zajmujący się żywieniem i
epidemiologią w Harvard School of Public Health. - Ta praca na pewno nie skłoni
mnie do odstawienia witamin - powiedział w wywiadzie dla agencji AP.

Stampfer uważa, że analizowane przez Duńczyków badania zbyt różniły się od
siebie, by na ich podstawie wyciągać tak daleko idące wnioski. - Trudno
porównać program, w którym przez trzy miesiące obserwowano 109 rezydentów domu
spokojnej starości, z programem, w którym udział wzięło 22 tys. lekarzy płci
męskiej obserwowanych przez 12 lat. W takich przypadkach bardzo łatwo o mylną
interpretację wyników - przekonuje Stampfer.

Podobny zarzut stawia Donald Berry kierujący departamentem biostatystyki na
University of Texas. - Choć Duńczycy przekonali mnie, iż przeciwutleniacze nie
chronią naszego zdrowia, to nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że mogą one
zwiększać ryzyko śmierci. Przy tego typu analizach istnieje po prostu zbyt
wiele możliwych interpretacji do wyboru - powiedział Berry.

Jak zakończy się ten spór - nie wiadomo. Jedno jest pewne - choćby dlatego, że
dotyczy biznesu wartego miliardy dolarów - będzie długi i burzliwy.

Wydaje się, że na razie najrozsądniejszy głos w dyskusji należy do zwolenników
tezy, iż najzdrowsza jest po prostu odpowiednia dieta bogata w naturalne
witaminy pochodzące z warzyw i owoców.


Wyślij Wydrukuj Podyskutuj na forum

Wasze opinie (44) + DODAJ swoją opinię
--------------------------------------------------------------------------------
• Ostrożniej z witaminami? nessie-jp, 01.03.07, 00:13
Od dawna dowiedzione jest, że badania statystyczne mogą udowolnić dowolną
tezę, byleby tylko próbka była odpowiednio do (...)







Twoja wypowiedź

Bold Style  Italic Style  Underlined Style  Image Link  Insert URL  Email Link  Wyłącz BB code


Zanim wyślesz jakąś wiadomość z polskimi znakami, upewnij się czy kodowanie znaków w twojej przeglądarce to ISO-8859-2
 » Login  » Hasło 
 


Czas ładowania strony (sek.): 0.402
miniBB.net © 2001-2009 Polityka Prywatności
motoryzacja kawaleria foto cyfrowe multi 2008